רוצים לעבוד יחד?

studio@nekudots.co.il

Nekudots

סיגלית אמיתי-הנדרסון,
studio@nekudots.co.il
03-9398343

בחזרה למעלה

3 חוקי זהב לעיצוב אתר שימגנט אליכם לקוחות וגם יוכל להתקדם בגוגל

כשמדובר באתרים מסחריים שצריכים למשוך לקוחות או למכור מוצרים, יש חשיבות מכרעת לעיצוב האתר בצורה מושכת עם ממשק נוח ואינטואיטיבי. אבל יש עוד דבר אחד חשוב שלא תמיד שמים לב אליו בזמן עיצוב הסקיצות לאתר: אופטימיזציה לגוגל (SEO).

בניגוד למה שמקובל לחשוב, קידום אתרים נכון זה לא רק קישורים ותוכן או מילות מפתח: לעיצוב, האופן שבו בנוי האתר והביצועים הטכניים שלו יש חשיבות מכרעת לא פחות, במיוחד בעשור האחרון בו גוגל נעשה רגיש יותר לאספקטים האלו.

לכן, אופטימיזציה ראשונית לגוגל חייבת להיעשות בד בבד עם תהליך העיצוב והאפיון שלו.

שימוש חכם בתמונות

תמונות הן כלי מן המעלה הראשונה למיתוג של האתר ויצירת שפה אחידה לאורך כל האתר. חשוב לנסות לצמצם כמה שיותר את השימוש בתמונות בתוך התבנית ולהתמקד בתמונות שהן חלק מתוכן האתר. אפשר לעשות זאת באמצעות "טריקים" של HTML או עיצוב דרך קבצי CSS שמחליפים את השימוש בתמונות בהוראות עיצוב של הדפדפנים המודרנים.

אתר שבנוי באופן הזה יעלה מהר יותר, ומבחינת גוגל זהו סימן לכך שמדובר באתר שצריך לתת לו עדיפות מסוימת בתוצאות.

עוד עיקרון חשוב בהקשר הזה: לעולם אל תשתמשו בתמונה כתחליף לטקסט. אם אתם ממש חייבים, כתבו את הטקסט בתג ה-ALT של התמונה (התג שאומר לגוגל מה יש למעשה בתמונה).

ניווט פשוט

גם עיצוב התפריטים והאופן בו הם מובילים לעמודים השונים (מפת האתר) היא חשובה למשתמשים, אבל גם לגוגל. 

אחד העקרונות החשובים כאן הוא להקפיד שכל העמודים המקבילים אחד לשני יהיו באותה ההיררכיה.

לדוגמה, אם יש לנו אתר של חברת שיווק באינטרנט, עדיף שהשירותים הראשיים שהיא נותנת יהיו כולם רמה אחת תחת עמוד הבית. אם יש מאמרים וטיפים, בדרך כלל מרכזים אותם כרשימה של קישורים בעמוד בלוג או עמוד מאמרים נפרד, כך שהם למעשה יושבים בהיררכיה השלישית.

מבחינה עיצובית נטו, אפשר להשתמש בתפריטים שנפתחים במעבר עכבר או לחיצת אצבע ואפשר להשתמש בתפריטים משניים שלא נפתחים או זזים, העיקר שכל הקישורים יהיו ישירות בתוך קוד ה-HTML ולא יפתחו בכל מיני צורות אחרות. הדבר יפריע לגוגל להבין כיצד האתר בנוי ובמקרים מסוימים הוא אף עשוי לפספס עמודים מסוימים.

התאמת העיצוב למובייל

כשמעצבים אתר ל-Desktop או אפילו טאבלט, יש חופש פעולה גדול מאוד מכיוון שהאתר מתפקד בצורה אופקית. לעומת זאת, כשמעבירים את העיצוב למובייל (הסמארטפון), צריך להתאים את העיצוב למסך אנכי. 

מבחינה טכנית נטו, רוב האתרים היום כבר מוכנים למובייל. כלומר, הפונטים הם בגודל נוח לקריאה, השורות לא נשברות ולא צריך לבצע תנועות Pinch (צביטה). 

אבל התאמה כזו לא מבטיחה בהכרח חווית שימוש טובה ויש אספקטים שאולי ידרשנו שינוי מהותי יותר לעומת גרסת ה-Desktop. לדוגמה, איך לעצב טופס בצורה נכונה כך שגם מי שיש לו אצבעות גדולות יוכל לעבור בין השדות בקלות. 

דוגמה אחרת, אם עמוד הבית משתמש במספר גדול של תמונות, עד כמה להקטין אותן וכמה מהן לשים בכל שורה (שהיא הרבה יותר צרה).

מבחינת גוגל, אתר למובייל חייב לענות על שתי דרישות עיקריות:

1.הוא חייב להיות נוח לניווט ולא לכלול אלמנטים שעולים אחד על השני או שקשה להשתמש בהם.

2.התוכן באתר המובייל והאתר הרגיל חייב להיות זהה. הסיבה היא שאת התוכן עצמו גוגל קורא מאתר המובייל (Mobile First Index). אם חסר בו תוכן, לא בטוח שייראו אותו גם בחיפוש דרך המחשב.

את ההתאמה למובייל והצעות לשיפור אפשר לראות דרך שני כלים של גוגל:

בדיקת התאמה לניידים (התאמה כללית)

אימות דרך ה-Search Console

לאחר שהאתר מאומת, יש לגשת אל "חווית משתמש" ו-"נוחות השימוש בניידים". מספר הדפים לא חייב בהכרח להיות זהה למספר הדפים האמיתי באתר, אבל יש לשאוף לכמה שפחות עמודים עם בעיות. 

כמו כן, חשוב להגדיר התראות על שגיאות דרך הדואר האלקטרוני

דילוג לתוכן